FOTOGRAFSKI BLOG
Kaj in kako
Po tem, ko so tečajniki na črno bel film posneli manj znane slovenske kulturne spomenike za omenjenI natečaj, so jih odnesli razviti. Odločili so se, da filme razvijejo v foto studiu, sami pa v temnici iz njih razvijejo črno bele fotografije. Če se kdaj odločite za tak analogen pristop, temnice pa doma nimate, vam svetujem, da vam v foto studiu iz vaših negativov naredijo kontaktno kopijo. Kontaktna kopija je pozitiv vašega filma, na njej si boste lahko v velikosti formata filma ogledali vaše posnetke, ovrednotili osvetlitev in ostrino ter z lahkoto naredili izbor. Kontaktno kopijo vam v foto studiu naredijo za okoli 8 €/ film. Najboljša in ena izmed najbolj opremljenih temnic v Ljubljani je zagotovo temnica na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo v Križankah. Po dogovoru z ravnateljem smo se s tečajniki tistega četrtka v jutranjih urah odpravili po stopnicah v najvišje prostore šole, v fotografsko temnico. Sprejel nas je prijazni mladi profesor Peter Rombo in nam predstavil delovno okolje. Za delo v temnici je potrebna tema, edina luč, ki se uporablja je rdeča. Pa ne katerakoli rdeča luč, pač pa tista namenjena fotografskim temnicam in ki je za foto papir neobčutljiva. Omogoči dovolj svetlobe za delo ter, da se znajdemo po prostoru. Velja omeniti, da fotografski papir ni v celoti neobčutljiv na to rdečo luč saj lahko papir reagira nanjo, če je dlje časa izpostavljena tej svetlobi. Osvetljevanje fotografij Obvezna oprema vsake temnice je povečevalnik, ura, okvir za papir, fotografski papir, razvijalec, fiksir in tekoča voda, saj je spiranja veliko. Povečevalnik je nekakšno ohišje v katerem je na vrhu žarnica, pod jo reža za vstavljanje filma, pod režo pa objektiv. Nahaja se na premičnem nosilcu, ki omogoča, da se povečevalnik dviguje in spušča in s tem določi velikost povečave na papir. Višje ko dvignemo povečevalnik, večja je povečava. V režo vstavimo razviti negativ, prižgemo luč (žarnico) in pod objektivom primaknemo rdeč filter, da onemogočimo osvetlitev papirja. Nato položimo papir v poseben okvir, ki drži stranice papirja in jih potiska navzdol. Povečevalnik premikamo gor ali dol, da projiciramo vsebino posnetka na velikost izbranega papirja. Pri tem pazimo, da je emulzija papirja obrnjena navzgor. Zaslonko na objektivu bolj zapremo (npr. na f 11), da ne prihaja do ne ostrine zaradi neravne površine papirja. Fotogrfijo je potrebno tudi izostriti z uporabo navoja za fokus saj v nasprotnem primeru dobimo neostro in zamegljeno fotografijo. Da bi v šibki svetlobi lažje izostrili, odpremo zaslonko, da pridobimo več svetlobe in jo nato zopet zapremo, ko osvetljijemo. Da posnetku določimo pravi čas osvetlitve naredimo sivi klin. To je postopek kjer večji del papirja zakrijemo pred svetlobo (lahko uporabimo karton ali nekaj neprosojnega) izpustimo samo manjši del. Ta mali del osvetlimo z izbiro časa osvetlitve npr. 2 sekundi , nato pa nadaljujemo po korakih in osvetljujemo dele tako, da na koncu osvetlimo celoten papir. Ta papir zato vsebuje lestvico različnih osvetlitev s pomočjo katerih kasneje izberemo pravo za naš posnetek. Osvetljen sivi klin nato razvijemo. Razvijanje fotografij Ko imate papir osvetljen ga je potrebno razviti. Najugodnejša temperatura za delo s kemikalijami je okoli 20 stopinj. Pripravite razvijalec v razmerju, kot je predpisan na embalaži. Na slovenskem tržišču je mogoče kupiti razvijalce za pozitiv: Ilford, Tetenal, Tmax, Xtol, Dektol ... Cene se gibljejo nekje od 15 eur do 30 eur/liter razvijalca. Ta ki ga uporabljajo na SŠOF je znamke Tetenal in se ga redči v razmerju z vodo 1/9. Osvetljeno fotografijo enakomerno potopimo v razvijalec z uporabo posebne pincete, katera ne poškoduje površine fotografije. Čas razvijanja fotografije je okoli 2 in pol minute. Fotografijo pri tem ves čas premikamo. Po tem času ni več priporočljivo imeti fotografijo v razvijalcu, ker le ta začne siveti. Nato fotografijo speremo v tekoči vodi ali uporabimo prekinjevalec ter jo za okoli 4-5 minut potopimo v fiksir. Fiksir dokončno ustavi proces razvijanja. Pri nas je možno kupiti fiksir Tetenal, Ilford, Kodak Fixer ... od 11 eur do 17 eur/ liter. Nato sledi še spiranje z zadostno količino tekoče vode in ovrednotenje našega posnetka na dnevni svetlobi. Pomnite: rdeča luč v temnici je varljiva in fotografija lahko zgleda temnejša kot je v resnici. S tečajniki smo pri tem procesu šli še dlje. Da bi dobili bolj umetniški in edinstven efekt so tečajniki razvijalec nanašali ročno. Osvetljen papir so s papirnato brisačo pomočeno v razvijalno kemikalijo nežno drgnili po emulziji na mestih, kjer so želeli, da se jim fotografija pojavi. Za še večji učinek so razvijalec pokapali na papir in pustili, da se neenakomerno razvije. Rezultat tega poizkusa sta ti dve čudoviti fotografiji. Za vse tiste, ki vam je to področje fotografije neznano priporočam, da vsaj enkrat razvijete svojo fotografijo v temnici saj boste razvili bolj intimen odnos do svojih posnetkov in se še bolj spoprijateljili s fotografijo.
1 Comment
|
O meni ...
Ljubiteljica fotografije in fotografiranja, fotoaparatov in fotografskih izdelkov. Vse v zvezi s fotografijo ljubim :) Arhiv
December 2022
Kategorije |